onsdag 7. september 2011

Chilenere

Nå har ikke jeg vært her sånn superlenge, men dette er i hvertfall noen av inntrykkene jeg har fått av Chilenerene:

- De kysser på kinnet både når vi sier hei og hade.
- Hvite bukser er HOT. Det er liksom siste mote.
- Pan blir spist både til frokost, lunsj og kveldsmat.
- Alle kaker og andre søtsaker har manjar i seg. (Hapå)
- De bruker veldig mye tid på skole, kommer hjem kl halv 6 og sitter som oftest med skolearbeid til de legger seg.
- Alle er bestevenn med læreren. Kyss og klemmer deles ut i et sett. Det småprates hele tiden, og læreren er også gjerne med i samtalen.
- Facebook blir brukt til å dele hvor glad du er i hver enkelt person.
- Middagen her er kl halv 2 på dagen.
- De har veldig mange nasjonale leker, danser osv som de er veldig stolte av.
- Alle er veldig treige, når det gjelder alt. Jeg blir seriøst stressa over hvor sakte alle sammen går.
- Kan generelt veldig lite om Norge og Europa. Vi kan tydeligvis ta tog gjennom hele Europa på en dag!
- Bilbelte brukes bare av de som sitter foran. (slapp av muttern, jeg bruker bilbelte hele tiden.)
- De fleste har hushjelp.
- Ordet trening har en helt annen betydning enn i Norge. Her har du trent hvis du har vært i litt mer fysisk aktivitet enn normalt.
- De drikker veldig mye te.
- De deler bort halve lunsjen sin til alle andre som spør om de kan få smake litt.
- Alle er kjempehyggelige.
- De synes det er kjempemorsomt at dansen som blir mest brukt på fester i Norge er "hopping" opp og ned med en hånd i luften. Her er det rytmer og det litt mer sensuelle som gjelder! (morro, siden jeg ikke eier et snev av rytme!)
-  Spør noen om å få låne en cien får du den aldri tilbake. Ikke at 1,50 kr er så veldig mye da!
- Søndager er familiedag, da skal du helst være sammen med familien.
- Barnebursdagene her er veldig store, da leies som oftest et lokale og de har temabursdag. Bursdagen begynne også som oftest kl 10.00 på en lørdagsmorgen.
- Her dypper du fjeset ned i bløtkaken etter at bursdagssangen er sunget! (gjett om den tradisjonen skal videreføres til Norge da dere!)

Det er mye mer som jeg ikke kommer på i farten, dette var bare en liten smakebit. Ideen har jeg foresten tatt fra bloggen til min kjære bestevenninne Sofie som tilbringer ett år i Argentina. Ta turen innom å les om hennes blogg på: http://sofieiargentina.blogspot.com/ :-)


Meg på en sjappe for temafester. Som dere ser skal jeg en litt mer vulgær fezt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar