torsdag 29. september 2011

2 månedersjubileum

Da har det gått 2 måneder siden jeg forlot Molde og alle mine kjente og kjære. Jeg skal ikke legge skjul på at det har vær en måned full av både latter, gråt, frustrasjon, lykke, missforståelser, språkproblemer og ikke minst lærdom. Jeg har aldri lært så mye på så kort tid som jeg har gjort på disse 2 månedene. Jeg har måttet tatt mine egne valg, satt ned foten når det har vært noe som ikke har vært helt greit og ikke minst lært meg å stole på meg selv og magefølelsen. Jeg har fått mange nye venner, som jeg allerede har begynt å fått litt internvitser med (det liker jeg.) Jeg har kommet mer inn i klassemiljøet og føler jeg har funnet "min plass."
Jeg har tatt taxi for første gang alene siden jeg kom ned hit, og jeg har fått gått alene på både shoppingsenteret og matbutikken. Ting som jeg hjemme tar som en selvfølge hjemme er ikke lenger en selvfølge her, men jeg begynner å skjønne mer og mer av systemet og kulturen.

beskriver litt av hviken frustrasjon jeg føler innemellom


Hverdagen har også inhentet meg for lenge siden, og det er godt å ha litt rutiner. Jeg blir f.eks vekt av Tia Paola mellom 07.38-07.43 hver dag med forkost på senga. Etter det er det skole fra 08.15-13.10, da går vi hjem å spiser middag, eller almorzar som det kalles her. Etter det er det skole fra 14.15-17.25 utenom mandager og fredager, da er det til henholdsvis 18.10!!!! og 15.45. Skolen er helt grei, kan ikke uttale meg så mye enda i og med at jeg knapt henger med i noen av fagene. Lærerne snakker veldig fort og med ord jeg aldri har hørt før. Men i oktober blir det andre boller, for da skal jeg nemmelig begynne med prøver selv. Det kan bli tøft, mildt sagt. Etter skolen er det hjem for å spise loff med smør og salami igjen. Det spiser jeg både til frokost, lunch på skolen og kvelds. Variert og sunt kosthold ja. I det siste har jeg byttet ut smøret og salamien med banan på loffen. Det syns de er helt merkelig, men jeg syns det er kjempegodt. Mens de drikker cola og juice/saft til hvert måltid sverger jeg til vann. Etter kveldsmaten er det lesketid frem til vi går og legger oss. Her har de nemmelig prøver så og si HVER dag. 

Noen av jentene i klassen min på grillpartyet vi hadde etter danseforestillingen

Har selvfølgelig introdusert klassen min for PhotoBooth, noe som ble godt motatt!

Ellers ble 2 månedersdagen feiret med prøve i faget Lenguaje som kan sammenlignes med språket Norsk hjemme, bare at det var Spansk her selvfølgelig. Prøven var om en film vi hadde sett. Etter godt sammarbeid med ordboka fikk jeg skrevet ned ett par gloser her og der med forskjellig bøyningsform i en og samme setning. Klarte å svare på alt utenom et spørmål og fikk en bra karakter og high-five av klassekameratene. Spiste også mitt siste gulrotkakestykke, litt vemodig igrunn. Etter alt dette bestemte jeg meg for å ta en liten "time-out" sammen med hunden. Jeg satte båndet i halsbåndet og dro henne med på en 5 km lang tur til stranden for å få litt frisk luft og nyte den fine utsikten derifra. En time senere var både jeg og hunden strålene fornøyd med dagen. 




i aksjon!

gulrotkaka mi falt sånn i smak at i allerede har fleire i bestilling, ikke verst!

Ellers håper jeg alt er bra med alle der hjemme. Hvis det er noe dere lurer på eller vil at jeg skal skrive om er det bare å gi en lyd fra seg i kommentarfeltet. Tar gjerne imot tips :-)

Nos vemos!

3 kommentarer:

  1. Ser ut til at du henger med, det varmer et mammahjerte. Gulrotkaka di så bare helt fantastisk ut :-) Gleder meg til å få promenere på stranden sammen med deg. Kos deg videre. Du kan godt fortelle oss litt om området der du bor, og noen bilder derifra. God helg <3 stor klem fra mamma.

    SvarSlett
  2. Jeg er fast leser av bloggen din, Marte :) Spennende å følge!

    - Stine fra Halden.. hehe

    SvarSlett
  3. Hei Marte. Vi følger med på bloggen din, kjekt å se hvordan du har det så langt borte fra oss. Det er tøft å stå på egne ben, men det ser ut til at det klarer du godt. Her er høsten kommet for fullt, Tustna-stabbene er helt hvite av snø og den siste uka har det regnet og blåst veldig mye. Stor klem fra bestemor og bestefar

    PS: Æ savna dæ Marte!!!!! Klæm frå Petter.

    SvarSlett